معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / آزموده را آزمودن خطاست!!!

آزموده را آزمودن خطاست!!!

به گزارش رسانه های ملی و بین المللی اواسط هفته گذشته یک هیأت بازرگانی حکومت پاکستان برای دیدار و مذاکرات روی مسایل مورد علاقه به کابل آمد و مذاکراتی را در این جا با مقامات حکومتی افغانستان انجام داد که به قول رسانه ها، هردو جانب مذاکرات را موفق خوانده و آن را پیامد خوبی برای آینده روابط بازرگانی دو کشور قلمداد نمودند.

گزارش ها همچنان می افزاید که در ترکیب هیأت اقتصادی و تجارتی پاکستان که به کابل آمده بودند، بر علاوه محمد خُرم‌آغا، معاون و سرپرست وزارت تجارت آن کشور، واجدعلی خان، مدیر کل تجارت و حمل‌ونقل، ماریا قاضی و خوشحال خان معاونان وزارت تجارت آن کشور نیز حضور داشتند.

این سفر هیأت تجارتی پاکستان به کابل در حالی صورت گرفت که از مدتی به این سو روابط بین کابل و اسلام آباد به شکل جدی پُر تنش گردیده و حتی دو هفته قبل جنگنده های پاکستانی مناطقی را در جنوب و جنوب شرق خاک افغانستان و در نزدیکی به خط فرضی دیورند بمباردمان نمودند و باعث وارد آمدن تلفات به مردم ملکی افغانستان در این مناطق گردیدند.

نه تنها این، بلکه قبل از این حتی در مسایل بازرگانی و حتی در مورد حق ترانزیت افغانستان به حیث یک کشور محاط به خشکه، مقامات پاکستانی بار ها با زیر پا نمودن هر گونه حق ترانزیت افغانستان، از روش خصمانه و کینه توزانه استفاده نموده است تا حدی که بار ها صد ها کانتینر اموال بازرگانان افغان در امتداد خط فرضی دیورند فاسد شده است ولی مقامات سرحدی و حتی مقامات حکومت مرکزی پاکستان با زیر پا گذاشتن همه موازین بازرگانی جهانی، با بهانه های واهی و بدون عذر معقول، نه تنها به جانب افغانستان بلکه حتی به بازرگانان کشور خود نیز میلیون ها دالر زیان ببار آورد.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که این سفر هیأت پاکستانی به ریاست سرپرست وزارت تجارت آن کشور به کابل در حالی صورت می گیرد که درست چند هفته پیش از آن خبر های از توسعه صادرات و واردات بازرگانان افغان از طریق بندر چاه بهار ایران، در رسانه ها با آب و تاب آن منتشر شد و بدون شک و شبهه این خبر که تمرکز بیشتر بازرگانان افغان بر بندر چاه بهار ایران افزایش یافته است، مقامات سیاسی و نظامی اسلام آباد را شدیداً نگران ساخته و بلا فاصله اقدام به اعزام این هیأت بلند رتبه سیاسی و بازرگانی به کابل کردند.

اما در عین حال روش منافقانه و دو رویه اسلام آباد همراه با سیاست های خصمانه مقامات نظامی و ملکی آن کشور در قبال افغانستان از این اظهارات مقامات مختلف حکومتی اسلام آباد به خوبی هویدا است که می گویند، چون مخالفین مسلح اسلام آباد در امتداد خط فرضی دیورند و مناطق سرحدی بین دو کشور فعالیت دارند، از این رو مقامات ملکی و نظامی حاکم در اسلام آباد حق دارند بر خاک افغانستان بتازند و حتی گاه گاهی حقد و کینه ناشی از حصار شکنی مقامات افغان در رابطه به تجارت و بازرگانی آنها را به حدی آشفته می سازد که هر گونه عرف و آداب دیپلوماتیک را هم کنار می گذارند.

مقامات سیاسی و نظامی اسلام آباد آنچه را که تنها طی سالیان اخیر در رابطه با اموال ترانزیتی افغانستان که پس بندر کراچی از راه زمینی وارد افغانستان می گردد، انجام داده اند آنقدر زشت و خلاف هرگونه موازین و اصول تجارت بین کشور ها است که شرح و تفصیل آن خارج از حوصله این سطور می نماید.

بر علاوه چالش هاو نگرانی های که اسلام آباد همیشه در راه تجارت با افغانستان ایجاد کرده و همیشه سیاست خصمانه یی را در راستای اموال ترانزیتی و تجارتی افغانها در پیش گرفته، تهدید های که مقامات رسمی آن کشور در قبال پیش رفت و بازرگانی افغانستان با سایر کشور ها از آن کار می گیرد نیز قابل توجه جدی و قابل بحث است.

بنا بر همین است که افغانها به صوورت عموم به رشد و توسعه تجارت با پاکستان چندان خوش بین به نظر نمی رسند و با توجه به فرصت طلبی ها، استفاده جویی ها، سنگ اندازی ها و ایجاد موانع که از سوی مقامات رسمی اسلام آباد و در زیر سایه ارتش آن کشور در این راستا صورت گرفته، نمی توانند رشد تجارت با اسلام آباد را به دیده امیدوار کننده بنگرند.

هر چند، در اعلامیه ایکه در اخیر این سفر تجارتی پاکستان، از سوی افغانستان صادر شده است تأکید شده که ضمن مذاکرات دو روزه در کابل، در مورد “جداسازی سیاست از تجارت” میان کابل و اسلام آباد توافق صورت گرفته است، اما با توجه به سیاست خصمانه آن کشور در قبال افغانستان، این گونه اعلامیه های رسمی نه تنها هیچ گاه امیدوار کننده تلقی نمی گردد، بلکه دیر یا زود مردم دو کشور، بازرگانان و همه جهانیان مشاهده خواهند کرد که این الفاظ و کلمات برای مقامات اسلام آباد، جز ” الفاظ” چیزی دیگری نیستند!!! والسلام

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس