معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / موج جنگ و خشونت در منطقه به نفع کیست؟

موج جنگ و خشونت در منطقه به نفع کیست؟

اواخر هفته گذشته یک گروه جدایی طلب ایرانی با یورش بر مراکز امنیتی و حکومتی در ایالت سیستان –بلوچستان آن کشور باعث کشت و خون و ویرانی در برخی از مناطق این ایالت گردید.

این درگیری داخلی ایران درست چند روز پس از کشته شدن چند تن از افسران سپاه پاسداران ایران در نتیجه بمباردمان بر یک مرکز دیپلوماتیک آن کشور در دمشق پایتخت سوریه بود که اثرات و تبعات زودهنگام و دیر هنگام آن به بحث گسترده و جدا از این سطور نیاز دارد.

آنچه در مورد درگیری داخلی بین گروهی از مخالفین مسلح حکومت ایران و نظامیان آن کشور در مربوطات ایالت سیستان-بلوچستان آن کشور مهم و درخور توجه می نماید این است که حکومت ایران در ماه دلو سال گذشته خورشیدی یعنی کم و بیش دو ماه قبل از امروز با یک حمله غیرمنتظره هوایی و موشکی، مراکز گروهی موسوم به ” جیش العدل” در مربوطات ایالت بلوچستان پاکستان راهدف قرار داد و پاکستان هم پس از یک روز تفکر در مورد این حمله و پیامد های آن، به حمله راکتی بر خاک ایران دست یازید.

در همان آوان نیز ما ضمن همین سطور از روابط بین همسایگان و همچنان از این امر قبیح که متأسفانه کشور های منطقه و همسایگان همه به حمایت و تسلیح مخالفین همدیگر می پردازند، گفته بودیم و این رویکرد را به نفع کشور های همسرحد و همچنان منطقه غیر مفید و نا خوشایند خوانده بودیم.

این که گروه موسوم به “جیش العدل” در مخالفت با نظام حاکم ایران به چه وسایل و افزاری دست می یازد و نتایج آن برای ایران و روابط دوجانبه بین ایران و پاکستان چگونه خواهد بود، بحثی است جدا از این مقال، اما این حمله مخالفین داخلی نظام ایران درست در هنگامی صورت می گیرد که برخی از فرماندهان ایرانی دخیل در جنگ کنونی بین اسرائیل و فلسطینیان نیز در دمشق و در نتیجه افشاء شدن راز های جلسات آن، توسط بمباردمان اسرائیل کشته می شوند و به همین دلیل هم نمی توان حمله اخیر “جیش العدل” بر مزاکز حکومتی و تجاری در سیستان-بلوچستان ایران را نمی توان بدون ارتباط به قضایای منطقه و جهان و به خصوص جنگ جاری در فلسطین اشغالی دانست.

از جانب دیگر اگر اندکی با دقت و تأمل بنگریم همزمان با این واقعات و در فاصله نزدیک با آن، از یک سو نا امنی ها در نقاط مختلف پاکستان و از جمله ایالت بلوچستان آن کشور افزایش یافته و حتی در سطح افغانستان نیز پرواز طیارات بدون سرنشین امریکایی بر فراز فضای کشور ما و آن هم به گونه مشخص بر فضای ولایت کندهار مشاهده شده که دارای اهمیت ویژه و در نزدیکی با ایالت های پر تنش ایران و پاکستان قرار دارد.

آنچه از این وضعیت در منطقه و با توجه به وضعیت سیاسی و نظامی پُرتنش جهان بر می آید این است که شاید منطقه و حتی جهان در آستانه یک جنگ خونینی قرار داشته باشد که طبعاً ثمره آن برای هیچ کشوری مفید نخواهد بود.

جنگ نابرابر مسلمانان ستم دیده فلسطین با متجاوزین اسرائیلی که از حمایت مستقیم و بی دریغ امریکا برخوردار است از یک سو، تنش بین کشور های منطقه و در همسایگی افغانستان از سوی دیگر و پیوند قوی بین این همه، موضوعاتی نیستند که بتوان از پیامد های شوم و ناگوار آن برای همه منطقه چشم پوشید.

در حالتی از نفاق و ستیزه جویی که متأسفانه امروز همه کشور های اسلامی قرار دارند و به شکلی که استعمار غربی و در رأس آن امریکا به حمایت از اسرائیل خونخوار و بلعیدن سرمایه های کشورهای عربی و اسلامی ادامه می دهد، بدون شک اثرات ناگواری بر همه جهان اسلام و کشور های دور و نزدیک منطقه دارد و عواقب آن به نفع هیچ یک از کشور های دور و نزدیک و در مجموع برای جهان اسلام خوشایند و گوارا نخواهد بود.

با توجه به همین است که باید کشور های دور و نزدیک منطقه و به خصوص کشورهای اسلامی با پرهیز و اجتناب از نفاق افگنی علیه یک دیگر و با یک پارچگی و اتحادی که لازمه امت اسلامی در عصر کنونی پنداشته می شود، با دسایس شوم استعمار مقابله نمایند.

متأسفانه امروز حکام اکثریت کشور های اسلامی و کشور های عربی برای حفظ و بقای سلطه نا مشروع خویش بر ملت های شان، دست به دامن امریکا زده و حتی رسالت و مسؤولیت خود در قبال نخستین قبله مسلمانان (بیت المقدس) را نیز فراموش کرده اند، تا حدی که امروز ظلم و وحشتی که اسرائیل تحت سرپرستی مستقیم امریکا بر مسلمانان فلسطینی روا می دارد، نتوانسته وجدان خفته آنها را بیدار سازد.

باید بیاد داشته باشیم که در چنین شرایطی هرگونه نفاق و جنگ داخلی در کشور های اسلامی و دامن زدن به اختلافات داخلی در این کشور ها ساخته و پرداخته استعمارگران غربی و در رأس آن امریکا است و نفع آن هم به آن کشور می رسد و بس. والسلام

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس