معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / نشست ها و کنفرانس ها در مورد افغانستان؛ آیا دست آوردی خواهد داشت؟

نشست ها و کنفرانس ها در مورد افغانستان؛ آیا دست آوردی خواهد داشت؟

 

به گزارش رسانه ها، دیپلوماتان ایرانی مقیم کابل و همچنان مقامات وزارت امور خارجه ایران از نشست گروه تماس منطقه یی در مورد افغانستان که بتاریخ ۱۹ جوزا سال روان خورشیدی در تهران تدویر می یابد، خبر داده اند.

به گزارش رسانه ها قرار است در این نشست منطقه یی در رابطه با اوضاع افغانستان نماینده گانی از کشور های همسایه افغانستان چون ایران، پاکستان و روسیه اشتراک نموده و روی وضعیت افغانستان و همچنان روابط حکومت فعلی افغانستان با کشور های منطقه و سایر مسایلی از این گونه بحث و مذاکره کنند.

به همین گونه خبر گزاری ها گزارش داده اند که سید رسول موسوی معاون وزیر امور خارجه و مدیرکُل آسیای جنوبی در وزارت امور خارجه ایران، با نشر نشر پیامی در صفحه اجتماعی “ایکس” در مورد دومین نشست گروه تماس منطقه‌ یی برای افغانستان نوشته است که تهران روز شنبه ۱۹ جوزا، میزبان نشست گروه تماس منطقه‌ یی برای افغانستان خواهد بود.

به قول رسانه ها، نخسین نشست گروه تماس منطقه‌ یی راجع افغانستان ماه دلو سال گذشته خورشیدی و به پیشنهاد و ابتکار نقامات ایرانی در کابل برگزار شده بود و در این نشست نمایندگان ویژه و سفرای کشورهای منطقه و همسایه افغانستان حضور داشتند.

از سوی دیگر این نشست منطقوی ( فارمت مسکو) در حالی برگزار می شود که بحث ها و مذاکراتی روی سومین اجلاس کنفرانس جهانی دوحه پایتخت کشور عربی قطر در مورد افغانستان و همچنان اشتراک نماینده گان حکومت کنونی افغانستان در این اجلاس، بحث و مذاکره جریان دارد.

این که در این اجلاس کشور های منطقه راجع به افغانستان در تهران چه بحث ها و چه فیصله های صورت خواهد گرفت، پس از تدویر این کنفرانس و پس از نگرش بحث ها و گفتگو های مطرح شده در آن مشخص خواهد شد ولی آن گونه که مشخص است طی سالیان متمادی گذشته اکثر بحث ها و اکثر صحبت های در این چنین کنفرانس ها و نشست ها، بیشتر روی تضمین منافع این کشور ها در افغانستان می چرخید و کشور های اشتراک کننده در آن هم بیشتر تلاش دارند تا روی منافع خویش که در رابطه با افغانستان مطرح است، بحث کنند.

بدون شک این همه بحث در موضوع افغانستان و آن هم از سوی کشور های که خواهی نخواهی در مسایل افغانستان نقش دارند و نظر شان در این رابطه خواه نا خواه شنیده می شود، خالی از مفاد هم نخواهد بود ولی این نکته هم بجای خود مطرح است که افغانستان چه به سطح حکومت و چه به سطح مردم، تا چه حد می تواند از این بحث ها و در مجموع از این گونه نشست ها سود ببرد و محور بحث های آن را به نفع خود بچرخاند.

کشور های همسایه افغانستان و به خصوص دو همسایه خیلی نزدیک این سرزمین ( ایران و پاکستان) که در قضایا و تحولات مربوط به این کشور همیشه نقش اساسی و محوری داشته اند، متأسفانه قضایای مهم در مورد افغانستان را بیشتر به نفع خود چرخ می دهند و در طول سالیان گذشته بار ها دیده شده است که با کم توجهی یا بی توجهی کُلی، این نشست ها و کنفرانس های منطقوی و حتی جهانی که بنام افغانستان تدویر می یابند، در اصل محور داد و گرفت این کشور ها و قدرت های منطقه یی بوده است.

در این روز ها باز هم که بحث کنفرانس بزرگ دوحه در مورد افغانستان و اشتراک نماینده گان حکومت کنونی افغانستان در آن خیلی گرم است، نشست کشور های عضو گروه تماس منطه یی در رابطه با افغانستان شاید بیشتر به هیمن گونه باشد تا بحث روی مشکلات و معضلات خورد و بزرگ مردم و ملت افغانستان و یافتن راه حل اساسی و معقول برای آن.

ز سوی دیگر این واقعیت تلخ را هم نمی توان فراموش کرد که کشور های همسایه افغانستان و به خصوص دو همسایه نزدیک به کشور و مردم ما( ایران و پاکستان) در این جا بازار رقابت و حتی تضاد منافع خود را مطرح ساخته اند که این کار بجای سود، زیان های اضافی را برای حکومت و مردم این سرزمین ببار آوده است.

نشست گروه تماس منقه یی که قرار است به زودی در تهران برگزار گردد اگر از یک جانب به دلیل همسایه بودن و دخیل بودن این کشور های اشتراک کننده، در قضایای مربوط به افغانستان دارای اهمیت است، از جانب دیگر این نکته را نیز به ما یاد آوری می کند که کشور های دور و نزدیک منطقه و به خصوص همسایگان، هنوزر هم چشم حرص و طمع به افغانستان دوخته اند و هنوز هم به درستی آماده نیستند افغانستان به پا ایستاده از هر لحاظ را در کنار خود ببیند.

تا حال به درستی معلوم هم نیست که بحث های اصلی این نشست گروه تماس روی کدامین محور ها خواهد چرخید ولی با توجه به برخی تنش ها و اختلافات مووجود بین همسایگان از یک سو و شر اندازی قدرت های منطقه یی و جهانی در این راستا از سوی دیگری، زیاد نمی توان به نتایج این نشست متنطقه یی هم امیدوار بود.والسلام

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس