معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / روابط پُر تنش کابل- اسلام آباد و فرایند صلح در منطقه!

روابط پُر تنش کابل- اسلام آباد و فرایند صلح در منطقه!

در حالی که قرار است سه روز بعد (۱۵ جوزا ۱۴۰۳ خورشیدی) شهباز شریف نخست وزیر پاکستان برای یک سفر چهار روزه به “چین” برود، هیأتی از مقامات بلند رتبه پاکستان به ریاست سرپرست وزارت امور داخله آن کشور به کابل آمده و به ادعای خود شان حمله مسلحانه دو ماه پیش بر انجنیران پاکستانی در نزدیکی خط فرضی دیورند را به بحث و مناقشه گرفته اند.

به گزارش خبر گزاری ها روز پنجشنبه گذشته مورخ ۱۰برج جوزا، هیأتی متشکل از مسؤولین امنیتی و اطلاعاتی پاکستان به ریاست سرپرست وزارت داخله آن کشور در کابل با معاون اول وزارت داخله حکومت کنونی افغانستان دیدار کرد،”خرم آغا”سرپرست وزارت داخله پاکستان ضمن این دیدار همکاری‌های امنیتی با افغانستان و مقابله با چالش‌های مشترک را با مقامات حکومت فعلی افغانستان مطرح کرد.

این گزارش همچنان حاکیست که سرپرست وزارت امور داخله پاکستان با اشاره به حمله مسلحانه بر اتباع چینایی ‌که در ماه حمل سال جاری خورشیدی در منطقه “بشام” واقع در ایالت شمال غربی پاکستان رخ داد، خواستار همکاری کابل برای شناسایی عوامل این اقدام مرگبار شد و در ضمن ابراز امیدواری کرد ‌که در همکاری با افغانستان اوضاع امنیتی در سرحدات بهبود یافته و تنش های مرزی بین دو کشور خاتمه یابد. به گزارش رسانه ها باالمقابل مولوی محمد نبی عمری معاون اول وزارت امور داخله افغانستان ضمن استقبال از سفر هیأت پاکستانی، سفر آنان را در رفع مشکلات و توسعه روابط بین دو جانب، مؤثر توصیف کرد.

در حقیقت تنش در روابط کابل- اسلام آباد هم نه امر جدیدی است و نه هم تنها واقعه کشته شدن این انجنیران چینایی که در مناطق مرزی بین دو کشور دو ماه و اندی قبل از امروز اتفاق افتیده، یگانه نکته مورد اختلاف بین این دو کشور همسایه پنداشته می شود، بلکه این تنش ها و کشمکش ها از سالیان متمادی به این سو جریان داشته که پس از سقوط جمهوریت و خروج نیروهای خارجی از افغانستان، در حالی که امید بر آن بود تا این تنش ها کاهش یابد، ولی برعکس تنش ها و همراه با آن اختلافات بین مقامات دو کشور نیز افزایش یافت.

از سوی دیگر بحران تأمین امنیت و ناکامی مسلسل مقامات اسلام آباد در حفظ جان کارشناسان و مهندسان چینایی و سایر کشور ها که در احداث پروژه های مختلف ساختمانی و سایر امور در پاکستان مشغول به کار اند، از مدت درازی است که نگرانی “پیکنگ” و کشور های بیرونی را که طی سال‌های اخیر میلیاردها دالر در پروژه های مختلف اسلام آباد سرمایه‌گذاری کرده اند، افزایش داده ست.

با توجه به همین است که مقامات اسلام آباد در حالیکه موعد سفر شهباز شریف به “پیکنگ” نیز روز به روز نزدیک شده می رود، از یک سو خواهان به نمایش گذاشتن تلاش خود برای رفع نگرانی ” پیکنگ” در این مورد است و از سوی دیگر تلاش بر این دارد تا با انداختن بار ملامت این چنین واقعات بر کابل، روابط خوب دولت کنونی افغانستان با چین را نیز مخدوش سازد.

بحث روابط دو جانبه کابل و اسلام آباد همراه با پیشینه تاریخی آن و همچنان روابط روبه گسترش پیکنگ و کابل و ارزیابی وقایع پیش آمده امنیتی در این راستا، شاید از محدوده این سطور خارج باشد ولی آنچه در این راستا ثابت است اینست که اسلام آباد در قبال افغانستان از سالیان متمادی به این سو سیاست ثابت ندارد و همیشه در راستای حفظ یک جانبه منافع خود، منافع و مصالح سایر کشور ها و به خصوص افغانستان را زیرپا نهاده است.

اما در این راستا، اسلام آباد و تیم ها و سیاستمداران مختلف حاکم بر آن کشور که همیشه از ارتش نسبتاً نیرومند در آن دیار حساب می برند به مصداق ضرب المثل معروف زبان دری که می گویند:” نزله بر عضو ضعیف” بر افغانستان تاخته و مسؤولیت هر واقعه و حادثه امنیتی را هم به افغانستان واگذار کرده است، درست همان گونه که در زمان جمهوریت و حضور نیروهای های امریکایی و غربی در افغانستان، ریشه هر واقعه و حادثه امنیتی در افغانستان در اسلام آباد جستجو می شد.

با این همه در حالیکه جانب افغانستان چه دیروز و چه امروز، یگانه توصیه اش به جانب پاکستانی حفظ خون سردی و اجتناب از اتهام پردازی بود و است، بهتر است به حیث دو کشور دوست و همسایه مسلمان به عوض اتهام وارد کردن و دامن زدن به اختلافات، از راه صلح و مذاکره و با در نظر داشت اصل همدیگر پذیری و مصالحه به حل اختلافات پرداخته شود.

اما در این راستا این واقعیت تلخ را هم نباید فراموش کنیم که حکام اسلام آباد بر خلاف روابط شان با سایر کشور های دور و نزدیک منطقه، همیشه جانب افغانستان را دست کم گرفته و هیچ گاهی به عنوان یک کشور همسایه و برادر که دارای سرحد طولانی و مشترک بین همدیگر هستند، به جانب افغانستان نه نگریسته است و این حقیقت تلخی است که صفحات تاریخ نیز شاهد آن است. “پایان”

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس