معماری

اواخر هفته گذشته اجساد چند تن از افغانهای بخت برگشته که در مسیر رسیدن به سرزمین های خواب و خیال شان توسط پولیس بلغاریا اجساد شان داخل یک لاری کشف و به بیمارستان انتقال داده شده بود، پس از گذشت چند ماه از کشته شدن شان به کابل رسید و به خانواده های دردمند شان تسلیم داده شد.
به اساس اظهارات مقامات حکومتی در کابل، انتقال این اجساد توسط طیارات شرکت هوایی آریانا به کشور صورت گرفت و تأخیر در انتقال این اجساد هم به دلیلی رُخ داد که موضوع انتقال پول به شرکت های انتقال دهنده این اجساد، به دلیل تحریم های وضع شده بر داد و ستد مالی حکومت کنونی افغانستان، مشکل ساز شده بود.
در طول چند سال اخیر آن گونه که مشاهده می شود اجساد ده ها بلکه صد ها تن از هموطنان ما که در راه رسیدن به کشور های دور و نزدیک منطقه و جهان، جان های شیرین شان را از دست می دهند، پس از گذشت روز ها و هفته ها و در مواردی هم مثل این قضیه اخیر حتی پس از ماه ها، غرض دفن به کشور شان منتقل می گردد.
این پروسه دردناک تنها پس از سقوط جمهوریت و فرار سرسام آور اتباع افغانی از کشور شان به سایر کشور ها هم آغاز نشده بلکه قبل از آن و حتی در زمان حضور نیروهای خارجی در این جا و در هنگامی که امنیت نسبی کسب و کار هم در این جا فراهم بود، جریان داشت ولی پس از تغییر نظام و روی کار آمدن حکومت جدید در افغانستان، سلسله فرار افغانها از خاک شان تشدید یافت که همزمان با آن سلسله کشته شدن افغانهای پناهنده و بعضاً انتقال اجساد آنها به کشور هم شدت گرفت.
بر اساس گزارش کمیسیون اروپا، بین جولای تا سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی، در حدود ۱۵۵۵۰۰ تن به حیث مهاجر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی داده بودند که نسبت به یک سال گذشته ۴۸ در صد افزایش را نشان می دهد و در این میان مهاجران افغان بیشترین آمار پناهدگی را تشکیل می دهند.
این در حالی هم است که قبل از این در کشورهای اروپایی به دلیل بسته شدن مرزها، محدودیت های سفر و تأخیر در روند پناهندگی به دلیل ویروس کرونا تعداد پناهجویان در این کشور ها کاهش یافته بود، اما پس از سلسله تحولات سیاسی و نظامی در افغانستان و تغییر نظام در این جا، تعداد پناه جویان دوباره افزایش یافته و رسانه ها ارقام سرسام آوری را از آن ارائه می کنند.
رسانه های اروپایی گزارش می دهند که در مجموع اتباع ۱۳۷ کشور جهان به کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی داده اند که بیشترین تعداد درخواست های پناهندگی نیز از سوی افغان ها ارائه شده است و پس از افغان ها،کشور های جنگ زده دیگر اسلامی و عربی همچون سوریه، عراق و برخی کشور های جنگ زده دیگر قرار دارند.
به این گونه می بینیم که افغانهای بخت برگشته نه تنها از امروز بلکه از سالیان متمادی بدینسو، در صدر جدول پناهنده گانی قرار دارند که از راه های قانونی و غیر قانونی تلاش رفتن به کشور های غربی را دارند و در این راه نه تنها مصائب و مسایل زیادی را متحمل می شوند بلکه اکثراً جان های شیرین خود را نیز از دست می دهند.
صد البته که دلایل و علت های این فرار افغانها از خاک کشور شان هم کم نیستند و سالها حاکمیت جنگ و دربدری در این جا از یک سو، نبود زمینه مناسب کسب و کار از سوی دیگر و ده ها مشکل دیگر لاوه بر شوق رفتن به سرزمین های خواب و خیال در اروپا و غرب از جمله عواملی اند که این مردم بخت برگشته را به قبول این همه خطرات در راستای رسیدن به کشور های اروپایی بر خود بقبولانند.
ولی تعجب این جاست که با دیدن این وضعیت و با وجود آمدن روزمره اجساد افرادی که در راه های پر خم و پیچ رسیدن به این سرزمین های خیالی جان های شیرین خود را از دست می دهند، باز هم کم نیستند تعداد کسانی که شوق رسیدن به سرزمین های خواب و خیال غرب(اروپا و امریکا) در مخیله شان می چرخد و با قبولی همه خطرات در این زمینه، بسوی آن دیار می شتابند.
به همین دلیل هم است که همه روزه یا شاهد انتقال تابوت های کشته شده گان از این جمله به کشور شان می باشیم یا تعدادی هم پس از آنکه همه دار و ندار شان را در مسیر راه قاچاقبران و دزدان از نزد شان به یغما می برد، با دستان خالی و با بدن خسته برگشتانده می شوند.
با توجه به این همه نکته مهم و اساسی این است که چگونه می توان این شوق وافر افغانها برای رسیدن به سرزمین های خواب و خیال شان در اروپا و امریکا را کاهش داد و یا کم از کم این نکته را در اذهان شان ترسیخ کنیم که اگر رفتن به این کشور ها خیلی ضروری هم است نباید به قیمت جان شان تمام شود.
اینکه چگونه باید این کار را انجام داد، بحثی است که به تفکیر و مناقشه دانشمندان و اصحاب تجربه در این مجال نیاز دارد ولی به هر صورت باید این همه مسایل را در نظر گرفته و با جمعی از اندیشمندان معتقد به این امر، پی راه و چاره در این زمینه باشیم.
والسلام
ـــــــــــــــــــــــ
برای تبصره ها و اخبار بیشتر به کانال خبری تلگرام،تویتر، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید ⬇️
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
twitter:

Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-105079805744164/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس