معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / وضع پُر تشنج پاکستان و آینده مبهم آن!

وضع پُر تشنج پاکستان و آینده مبهم آن!

کشور پاکستان یکی از همسایه های هم سرحد ما است که بر علاوه مرز طولانی مشترک، هم از دید روابط دو جانبه و مشترک و هم از لحاظ موقعیت جغرافیایی، از هر لحاظ با هم مشترکاتی داریم و در جهانی که امروز از برکت فرضیه تحمیلی “جهانی شدن” به قول دانشمندان غربی به یک قریه شباهت پیدا کرده، نمی توان از اثرات و پیامد های ناگوار شورش و اغتشاش در آن کشور چشم پوشید و از آن سطحی انگاشت.
در این روز ها کشمکش بین گروپ ترکیبی حاکم بر آن کشور از یک سو و طرفداران عمران خان صدر اعظم پیشین کشور، از سوی دیگری تشنج و اضطراب را در این کشور دامن زده و با توجه به کلپ های تصویری که از تظاهرات و آشوب ها در سراسر این کشور در شبکه های اجتماعی به نشر می رسند، تظاهر کننده گان پرخاشگر و عصیانگر دست به تخریب اماکن عامه و دارای های عامه می زنند و وضعیت تقریباً بسوی یک نافرمانی عمومی و جنگ و درگیری داخلی به پیش می رود.
چنانچه روز جمعه گذشته رسانه های این کشور از اخلال در سیستم نشست و برخاست طیارات مسافر بری و احتمال وقوع خطر برای اماکن عمومی چون میدان های هوایی و مراکز نظامی ارتش و پولیس نیز صحبت کردند و در حالیکه ارتش این کشور عملاً و به گونه مستیقیم در این درگیری ها و مخالفت های سیاسی دخل دارند، حتی از انفاذ حکومت نظامی و نیمه نظامی در برخی از قسمت های این کشور نیز صحبت صورت گرفت.
از سوی دیگر و حتی قبل از شعله ور شدن آتش جنگ و نافرمانی عمومی اخیر در این کشور و خروج تظاهر کننده گان احتجاجی در شهر های مختلف این کشور، وضعیت خراب اقتصادی و بازرگانی آن از یک سو و آتش مخالفت های سیاسی و نظامی که طی یک دهه اخیر در این کشور بر افروخته شده بودند، وضعیت عمومی در این کشور را خرابتر ساخت و حتی بار ها حکومت ترکیبی در پایتخت آن کشور هشدار داد که پول معاشات اعضای کابینه خود را ندارند.
به همین گونه طی ماه های اخیر به صورت مسلسل شاهد کاهش بی سابقه نرخ اسعار پاکستانی در مقابل دالر امریکایی و سایر ارز های خارجی بودیم که این امر به ذات خود بر اقتصاد ورشکسته این قدرت اتومی تأثیر بدی داشته و از همه بد تر این که آن کشور را در مقابل رقیب و حریف سنتی اش ” هند” ورشکست ساخت چنانچه در این اواخر “بلاول بوتوزرداری” بالآخره به طرز کم سابقه ی حاضر شد به هند سفر کند و در راستای کاهش رقابت بین این دو قدرت هستوی در جنوب آسیا، اظهارات و بیانیه های از خود بروز دهد.
با توجه به آنچه گفته آمدیم و با یک نگرش کوتاه به آنچه امروز در این کشور آسیایی دارای اسلحه اتومی می گذرد و ما از ورای اخبار و رسانه ها همه روزه شاهد آن هستیم، چنان می نماید که این کشور پس از یک دوره نیمه حکمروایی در جنوب آسیا و پس از حرف نخست را زدن در برخی از قضایای این منطقه، دیگر از آن شور و دبدبه فرو افتاده و دیگر نمی تواند آن حرف نخست را در قضایا بگوید.
تحلیل و نگرش عمیق به این همه وقایع و ارزیابی همه آنچه از سیاه و سفید در این مدت چه در پاکستان و چه در منطقه جنوب آسیا اتفاق افتاد، نه در این سطور مختصر می گنجد و نه هم شاید برای خواننده این سطور مختصر جالب باشد، اما به یقین می توان گفت هر کشوری که در راستای سیاست گذاری های خود چه در قبال همسایگانش و چه در قبال سایر ممالک منطقه و جهان صادق نبود، به همین سیه روزی گرفتار می شود.
از سوی دیگر این را هم نباید فراموش کرد که حکمروایان پاکستان، از دهه های مسلسل بدینسو به عوض فکر و اندیشه در راستای حل مشکلات اهالی مسلمان خویش، بیشتر در جلب رضایت ابرقدرت های غربی و از جمله شیطان بزرگ امریکا بودند و در راستای رقص به دهل آنها، حتی کوچکترین ارجی به مردم خود و عقاید دینی و مذهبی آن، قایل نبودند.
چرخش یک صد و هشتاد درجه یی سیاست مداران ملکی و نظامی این کشور در آغاز سده ۲۰۰۰ میلادی و همدستی آنها با امریکا و غرب در قبال موضوع افغانستان و حتی در اختیار قرار دادن پایگاه های نظامی و هوایی خویش جهت بمباردمان خاک افغانستان و ده ها مورد دیگر از این قبیل و سپس سیاست منافقانه آن در بیست سال حضور اشغالگران امریکایی و اروپایی در افغانستان، از مواردی اند که در ارتباط به عدم ثبات سیاست خارجی و داخلی این کشور، حتی از بدو تشکیل کشوری بنام پاکستان تا اکنون، می توان به گونه مثال و نمونه از آن یاد آوری کرد.
به طور خلاصه می توان گفت که وضعیت متشنج کنونی در داخل پاکستان نیز ریشه عمیقی در همین فریب کاری و نداشتن سیاست ثابت خارجی این کشور دارد و به اساس تحلیل کارشناسان، وضعیت بغرنج کنونی نه تنها بزودی خاتمه نخواهد یافت، بلکه از قراین و اوضاع چنین بر می آید که تا هنگامیکه نظامیان این کشور اتومی! مجبور به خلع یا فروش اسلحه اتومی خود نگردند، این بحران و این تنش آرام هم نخواهد شد.
با توجه به آنچه گفته آمدیم در حالیکه تنش های بروز کنونی نموده در سراسر پاکستان را نمی توان عادی و سطحی تلقی کرد، آینده و موجودیت این کشور دارای اسلحه اتومی در جنوب آسیا هم در خطر است و دیر است یا زود این خبر را هم از رسانه ها خواهیم شنید.!
ـــــــــــــــــــــــ
برای تبصره ها و اخبار بیشتر به کانال خبری تلگرام،تویتر، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید ⬇️
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
twitter:

Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-105079805744164/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس