معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / نشست های متعدد در مورد افغانستان؛ بی نتیجه و بدون دست آورد!

نشست های متعدد در مورد افغانستان؛ بی نتیجه و بدون دست آورد!

در اواخر هفته گذشته (پنجشنبه دوم قوس) نشستی به اشتراک برخی از چهره های معروف سیاسی و نظامی بیست سال گذشته افغانستان و از جمله آقای احمد مسعود که به قول معروف فعلاً رهبری اپوزیسیون سیاسی و نظامی علیه حکومت کنونی افغانستان را بدوش دارد، در مسکو پایتخت روسیه برگزار گردیده بود.

این نشست تحت عنوان “افغانستان در میان گذشته و آینده” و ظاهراً با میزبانی یک حزب “روسیه عادل” که ۲۰ در صد کرسی‌های پارلمان آن کشور را در اختیار دارد، برگزار شده بود و برخی از چهره های مطرح دوران جمهوریت و فعال در زمان اشغال افغانستان توسط نیرو های امریکایی، در آن حضور به هم رسانیده بودند.

هر چند در ظاهر امر این نشست و آن هم با شرکت چهره های مهم و مطرح اپوزیسیون نظامی و سیاسی افغانستان در شرایط حاضر و بدون حضور نماینده گروه حاکم در کشور، از سوی یک تشکل سیاسی بیرون از چوکات حکومت روسیه تدویر یافته بود ولی با توجه به فضای حاکم در آن کشور و وضعیت سیاسی و نظامی آن دیار به خوبی می توان درک کرد که برای یک تشکل سیاسی بدون توافق حکومت آنجا، دست یازیدن به چنین اقدام بزرگی شاید غیر ممکن باشد.

از سوی دیگر در همین آوانی که بحث روی گذشته و آینده افغانستان در مسکو جریان داشت دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد یا “یوناما” در افغانستان نیز گفته است که قرار است به زودی یک کنفرانس بین‌المللی پیرامون وضعیت در این کشور برگزار شود.

آقای “سکات سمت”، رئیس بخش سیاسی یوناما در کابل می گوید این موضوع را با مقامات دفتر معاونیت ریاست الوزرای حکومت کنونی افغانستان نیز شریک ساخته است، به این باور است که تا هنوز برای دعوت از نماینده حکومت فعلی افغانستان در این نشست که با حضور نمایندگان در حدود ۲۰ کشور جهان برگزار می‌شود، به یک توافق دسته جمعی نرسیده اند.

به قول آقای “سمت” در این نشست روی وضعیت حقوق بشری، کمک‌های بشردوستانه، برگشت مهاجرین افغان و همچنین بررسی موضوع “به رسمیت شناخته‌شدن حکومت کنونی افغانستان” بحث و تصمیم‌گیری می‌شود ولی در عین حال یوناما اعلام کرده است که در این کنفرانس شماری از چهره‌های شناخته شده افغان نیز حضور خواهند داشت.

همزمان با نشست برگزار شده در مسکو و آن هم به اشتراک چهره های سیاسی حکومت قبلی افغانستان و اعلام آماده گی “یوناما” برای تدویر نشستی برای بررسی اوضاع سیاسی و بشری در افغانستان، رسانه ها گزارش داده اند که اخیراً “زلمی خلیل‌زاد”، نماینده پیشین امریکا در امور افغانستان نیز ضمن یک گفتگو در مورد برگزاری یک نشست “سرنوشت‌ساز” راجع به آینده افغانستان صحبت کرده و افزوده است که سازمان ملل با پشتیبانی کشورهای دنیا، کنفرانسی را برگزار می‌کند که برای آوردن یک “تغییر” در این کشور بسیار مهم است.

با توجه به اخبار منتشر شده و با تأمل در شخصیت آقای خلیلزاد که از سالیان درازی است برای حفظ منافع امریکا در افغانستان و کشور های دور و نزدیک منطه تلاش می ورزد، شاید نشستی که وی از آن صحبت می کند و نشستی که نماینده یوناما در کابل روی آن پرداخته است یکی باشند و این حدس به این دلیل هم بیشتر قرین قیاس می نماید که هر دو (خلیلزاد و سمت) از سرپرستی سازمان ملل متحد در این نشست صحبت کرده اند، ولی امر مهم در این میان این هم است که آیا تدویر این گونه نشست ها و کنفرانس ها که از دهه های متوالی بدینسو در مورد افغانستان رایج شده چه نفعی به حال افغانستان و مردم ستم زده این کشور خواهد داشت؟

مردم افغانستان از یک سو در طول چندین دهه بار مضاعفی از جنگ و خون ریزی تحمیل شده از سوی دیگران را بردوش می کشند و خانه و کاشانه خود را در خلال این جنگ های خانمانسوز از دست می دهند و از سوی دیگر کشور شان به ویرانه مبدل می شود ولی آیا این کنفرانس ها و نشست ها تا حال کدام نفعی به حال شان داشته است یا توقع می رود که در آینده خواهد داشت؟

از جانب دیگر تدویر این چنین کنفرانس ها و نشست ها در مورد افغانستان بدون اشتراک و دعوت از یک گروه و یک طبقه از جریانات مطرح افغانستان آیا می تواند نفعی به حال افغانستان داشته باشد؟ طبیعی است که نه!

همان گونه که در گذشته ها نیز گفته ایم باز هم تأکید می کنیم که هر گونه نشست و کنفرانس جهت بحث روی اوضاع افغانستان هنگامی می تواند ثمر بخش و دارای یک نتیجه باشد که همه جهت های داخلی (اعم از برسر اقتدار و کنار رفته از اقتدار ) در کنار هم نشسته و روی میز مذاکره به تفاهم با یکدیگر دست یابند، در غیر آن همان طوری که در گذشته ها هر نشستی بدون حضور نماینده گان اپوزیسیون مسلح آن زمان که اکنون زمام اختیار کشور را در دست دارند نتیجه نداده است، حال هم وضعیت همان گونه و حتی حاد تر از آن خواهد بود. والسلام

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس