معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / فعالیت بیشتر بندر چابهار؛ راه مؤثری در راستای توسعه تجارتی افغانستان!

فعالیت بیشتر بندر چابهار؛ راه مؤثری در راستای توسعه تجارتی افغانستان!

به گزارش رسانه های محلی، ضمن دیداری که در اواخر هفته گذشته، سرپرست وزارت امور خارجه کشور با آقای “جی‌پی‌ سنگ”، نمایندهٔ ویژهٔ کشور هند برای افغانستان داشته است، ضمن خواستن همکاری های دوامدار و دوجانبه کشور هند با افغانستان در عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی، خواهان رشد بازرگانی و تجارت بین دو کشور و به‌خصوص رشد تجارت بین دو کشور از طریق بندر چابهار ایران نیز گردیده است.

به گزارش رسانه ها، نماینده ویژه هند در امور افغانستان ضمن سفر خود به کابل با سرپرست وزارت تجارت کشور نیز دیداری داشته است و روی روابط تجاری بین دهلی و کابل نیز صحبت های صورت گرفته است و سرپرست وزارت امور خارجه کشور ضمن دیدار و صحبت های که با این نماینده ویژه داشته است خواهان توسعه روابط دوجانبه با هند و تسهیل صدور ویزا برای اتباع افغان در عرصه های تجاری، تداوی و تحصیلی هند شده است

ایجاد توازن در روابط خارجی بین کشور هاو قدرت های منطقه یی و فرامنطقه یی برای هر حکومتی و هر نظامی یکی از اصول اساسی و ثابت آن شمرده می شود و حفظ احترام متقابل به منافع سایر کشور های ذیربط نیز یکی از ضرورت های مبرم و اساسی در روابط خارجی کشورها شمرده می شود.

طی سالیان اخیر و به خصوص پس از سقوط نظامی بنام جمهوریت در افغانستان، در حالی که در ظاهر امر توقع می رفت روابط همه جانبه بین کابل- اسلام آباد رشد یافته و همکاری ها بین دو کشور گسترش یابند، اما بنا بر دلایل عدیده ی این روابط نه تنها رشد نیافت بلکه بر عکس اوضاع روز بروز بسوی وخامت نیز گرایید.

در ضمن همین وخامت اوضاع بود که اسلام آباد اموال صادراتی و وارداتی مربوط به بازرگانان افغان را که از طریق بندر کراچی پاکستان صادر یا وارد می گردید، بدون موجب و بدون دلیل با استفاده از حربه های مختلف، در سرزمین خود نگه می داشت تا حدی که این اموال و به خصوص میوه تازه و مواد غذایی یا فاسد می شد یا هم پس از پرداخت تکس های زیاد و سپری شدن مدت درازی بر آنها، اجازه دخول به خاک افغانستان را می یافت.

از سوی دیگر تنش ها و کشمکش های موجود بین دو رقیب دیرینه سیاسی و نظامی در منطقه(هند و پاکستان) در اکثر مواقع مانع داد و ستد فعال بین دهلی جدید و کابل در عرصه های صادرات و واردات می گردید و اثرات زیانباری را بر تجارت افغانها بر جا می نهاد.

با توجه به این همه فعال شدن بندر تجارتی و ترانزیتی چابهار ایران، یک نوید خوبی برای بازرگانان افغان و آنانی که قصد داد و ستد با افغانستان را دارند، شمرده می شود و فعال سازی این مسیر تجارتی گام مهمی در این راستا محسوب می گردد.

در همین راستا از مدتی است که رسانه های جمعی گزارش می دهند که مسؤولان اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان در ایالت خیبرپختونخوا و اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در کابل در این اواخر به این باور شده اند که با توجه به آمار و ارقام بدست آمده توسط آنها مسیر عمده ترانزیت و تجارتی از طریق پاکستان به مسیر ایران منتقل شده است.

به قول رسانه ها، وضع محدودیت‌های جدید و همه روزه، افزایش تعرفه های ترانزیتی از سوی مقامات اسلام آباد و مسدود شدن گذرگاه‌های مرزی بین افغانستان و پاکستان از دلایل عمده این تحول تجارتی محسوب می گردد و به همین دلیل تاجران افغان راه‌های بدیل و جایگزین پاکستان را در مسیرهای ایران و کشورهای آسیای میانه جستجو می‌کنند.

طبیعی است که این تحول و تبدیلی مسیر بازرگانی به نفع اسلام آباد نیست و از همه بیشتر بازرگانان پاکستانی از این تحول ضرر می کنند چنانچه همین حالا اتاق مشترک بازرگانی بین افغانستان و پاکستان از این گونه عملکرد مقامات اسلام آباد، خرسند به نظر نمی رسند ولی مقامات ملکی و نظامی آن کشور بدون توجه به صدای مردم خویش و با پا فشاری بر تصامیم دیکتاتورمآبانه خود و با وضع محدودیت ها بر این مسیر ترانزیتی، خواستند مردم و حکومت افغانستان را تحت فشار قرار دهند.

جای شکی نیست که مسیر ترانزیتی ایران هم برای تجار افغان کاملاً مصؤون و خالی از مشکلات نیست و بهترین مثال آن هم صدور تانکر های متواتر مواد نفتی بی کیفیت از این مسیر به افغانستان است که با وجود وضع محدودیت و برگشت دادن دوباره آن به ایران، هنوز هم ادامه دارد ولی با این همه اگر مقامات مشترک هند و افغانستان در رابطه با حل مشکلات تجار کشور تصمیم بگیرند، شاید این راه نسبت به بندر کراچی، گزینه بهتری برای صادرات و واردات تجار افغان محسوب گردد و مشکلات نسبت به آن مسیر در حال حاضر کمتر باشد. “والسلام”

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس