معماری
خانه / ګهیځ نیوز / اقتصاد او ټولنه / سلسله نا امنی های داخلی در آینه انکشاف روابط دیپلوماتیک بیرونی!

سلسله نا امنی های داخلی در آینه انکشاف روابط دیپلوماتیک بیرونی!

کابل-گهیځ نیوز(۲۰جوزا ۱۴۰۲):
انفجار مهیبی که پنجشنبه گذشته در یک مسجدی در شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان اتفاق افتاد، باعث کشته شدن نزدیک به ۱۸ تن و مجروحیت ده ها تن دیگر شده است و این در حالی است که دو روز قبل از این انفجار دیگری در شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان، معاون والی این ولایت را نشانه گرفته و باعث کشته شدن وی گردیده بود که انفجار اخیر هفته هم در مراسم ترحیم و فاتحه موصوف صورت گرفت و باعث شد تا عده ای از تعزیت کننده گان و برخی مقامات دولتی در آن ولایت را هدف قرار دهند.
متأسفانه تجربه تلخ چندین دهه جنگ و خون ریزی در افغانستان که کشور های همسایه و برخی دیگر از کشور های دور و نزدیک منطقه و جهان در آن دخیل بودند، تجربه های تلخی را به میان آورد که حتی عبادت گاه ها، شفاخانه ها و مراکز تعلیمی این کشور نیز از آن مستقیماً ضربه دید و قربانیان این جنگ شوم و خانمان سوز هم از هر طبقه و هر گروه مردم این کشور بودند.
طی بیش از نیم صده جنگ و خون ریزی در این کشور ما مشاهده کردیم که نه مسجد در این جا جای امن بوده است و نه هم مکتب و مدرسه و حتی نه شفاخانه و درمانگاه. اما پس از خروج شرمنده نیروهای متجاوز امریکایی از این سرزمین که فضای نسبی امن و سایش به این دیار بازگشت، این گونه واقعات و حوادث تا حدی فروکش کرد و مردم این سرزمین، فضای نسبی صلح و آرامش را مشاهده کردند.
اما طبیعی است که دشمنان قسم خورده این مملکت هرگز روا داری ندارند تا این جا صلح حاکم گردد یا مردم این سرزمین فضای صلح و آرامش را بجشند و از همین رو است که گروه ها و عناصر مزدور و شیطانی باز هم دست به توطیه و دسیسه زده و نحوی از انحا می خواهند سرزمین ما را نا امن و مردم ما را درگیر مصیبت و فتنه نگهدارند.
این واقعه جدید هم نیست بلکه بتاریخ ۵ جدی سال گذشته خورشیدی نیز در شهر نو فیض آباد مرکز ولایت بدخشان، در دروازه ورودی قوماندانی امنیه آن ولایت انفجاری به وقوع پیوست که ضمن آن “عبدالحق ابوعمر” قوماندان امنیه بدخشان با دو تن از نگهبانانش به قتل رسیدند.
به همین گونه در اواخر سال گذشته خورشیدی محمدداوود مزمل، والی بلخ نیز ضمن یک انفجار خونینی در مقر آن ولایت بتاریخ ۱۸ حوت، به قتل رسیده بود که این گونه وقایع مشابه و در یک سمت کشور، می تواند پیام نا خوشایندی برای مردم و کشور ما داشته باشد.
با توجه به وضعیت عمومی کشور و سلسله جدیدی از نا امنی ها در برخی از ولایات شمال، چنان می نماید که دشمنان سوگند خورده این کشور و این مردم بار دیگر صلح و آرامش این سرزمین را به چالش می کشند و ضمن نشانه گرفتن اهداف مشخص در سمت های مشخص نه تنها بر اهداف ملکی که حتی بر عبادت گاه ها و مساجد مردم نیز رحم نمی کنند.
از سوی دیگر این نکته هم بذات خود در خور اهمیت است که این سلسله نا امنی ها و نشانه گرفتن مقامات بلند پایه ولایتی درست زمانی افزایش می یابد که عده زیادی از کشور های جهان و از جمله کشور های مهمی همچو بریتانیا و هندوستان، پس از سلسله کشور های همسایه و دور و نزدیک قصد بازگشایی مراکز سیاسی و دیپلوماتیک خود در افغانستان را دارند.
با توجه به آنچه گفته آمدیم اگر از یک سو وقایع نا خوشگوار بی امنیتی در یک سمت خاص کشور را بنگریم و از سوی دیگر هم در عین زمان تمایل برخی کشور های مهم منطقه و جهان را برای از سرگیری روابط دیپلوماتیک با افغانستان ولو در سطح نسبتا پایین تر، به آسانی میتوانیم درک کنیم که به اصطلاح محلی زیر کاسه نیم کاسه ای است!
دست های دسیسه گر و توطیه افروز بیگانه که طی دهه های متواتر و پی در پی میهن و سرزمین ما را در آتش جنگ و توطئه سوختانده است هیچ گاهی نخواهند گذاشت تا این کشور و این مردم دمی از آرامی و آسایش برکشند و کشور ما که دهه ها است از آتش و دود جنگ خسته و پژمرده است، رمقی از آرامی و آسایش بر آرند.
در چنین حالات و چنین شرایطی لازم است تا اقشار مختلف این ملت و به خصوص آنانکه همیشه در درد و غم این ملت و این مردم خود را شریک می دانند، دست بدست هم داده برای جلوگیری از دسایس شوم دشمنان قسم خورده، متحدانه و در یک صف به مقابله و مبارزه برخیزند.
به همین گونه بر حکمرانان این کشور نیز لازم است تا برای مبارزه و مقابله با دشمنان صلح و آرامش این میهن و مردم جنگ زده ما، با اعتماد بر آحاد این ملت که طی سالیان متمادی تنها قربانیان خاموش جنگ و نا آرامی در کشور بودند و با در نظر گرفتن برخی از خواسته های مشروع آنها، در راستای شگوفایی و آبادانی این سرزمین گام های قاطعانه بردارند.
تجربه ثابت ساخته که وحدت صف و همنظری بین ملت و حکومت بهترین راه برای مقابله با توطئه ها و فتنه ها بوده و می تواند قسمت اعظم مشکلات یک کشور را حل کند. و ما علینا الی البلاغ

ـــــــــــــــــــــــ
برای تبصره ها و اخبار بیشتر به کانال خبری تلگرام،تویتر، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید ⬇
Tel:
https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl
twitter:
/

Web:

صفحهء اصلی


FB page:
https://www.facebook.com/Gaheez-News-105079805744164

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس