معماری
خانه / ګهیځ نیوز / اقتصاد او ټولنه / روابط دو جانبه كابل- تهران؛ از همه بیشتر به “صداقت” نیاز است!

روابط دو جانبه كابل- تهران؛ از همه بیشتر به “صداقت” نیاز است!

در جریان هفته ایکه گذشت سرپرست وزارت امور خارجه کشور ضمن یک سفر رسمی به تهران رفت و بر علاوه اشتراک در کنفرانسی که راجع به قضیه فلسطین در آنجا تدویر یافته بود، ضمن این سفر با همتای ایرانی خود روی روابط دوجانبه بین کابل و تهران و برخی مسایل مورد علاقه دیگر صحبت کردند و مذاکرات دو جانبه ی در مورد این روابط و مسایل متعلق به آن بین هیأت های دو کشور نیز صورت گرفت.

اگر از یکسو بنگریم اشتراک یک هیأت بلند رتبه حکومت افغانستان در کنفرانسی که روی تراژیدی کنونی فلسطین و عکس العمل جهانی در این مورد تدویر یافته بود، بذات خود یک اقدام در خور ستایش و نماینده گی واقعی از احساسات میلیون ها فرد مسلمان در این سرزمین است که می توان آنرا کوچکترین عکس العمل در مورد این قضیه دانست، ولی آنچه در این میان جالب است بازی دوگانه مقامات ایرانی چه در قضیه افغانستان و چه هم در قضیه فلسطین و قبله نخست مسلمانان است که می توان گفت صداقت این مقامات در رابطه به قضیه فلسطین را در هاله ی از شک و ابهام قرار می دهد.

آن گونه که رسانه های ایرانی از این سفر و مذاکرات دو جانبه گزارش داده اند، سرپرست وزارت امور خارجه کشور از موقف اصولی افغانستان در مورد قضیه فلسطین به شایستگی تمثیل نموده و نماینده گی خوبی از ملت مسلمان افغانستان را در این کنفرانس تمثیل نموده است اما آنچه قابل نگرانی و تشویش شمرده می شود، مواقف و مواضع متغیر و متضاد مقامات حکومتی و رسانه های ایرانی نه تنها در مورد موضوع افغانستان است، بلکه در اکثر قضایای جهان اسلام نیز موضع گیری های مقامات کشور مایه نگرانی و تعجب برای هر فرد عاقلی نه تنها در سطح افغانستان بلکه در سایر کشور های جهان اسلام واقع می گردد.

این تضاد مواضع و مواقف ایران در قضیه فلسطین و راجع به وحشت کنونی رژیم صهیونییستی را در این جا هم می توان به خوبی مشاهده کرد که چند روز قبل رسانه های جهانی از قول سخنگوی سپاه پاسداران ایران گزارش دادند که جناب وی عملیات “طوفان اقصی” در سرزمین های اشغالی را که توانست نه تنها کیان رژیم وحشی اسرائیل را بلکه حامیان جهانی آن را نیز به لرزه در آورد، در انتقام به قتل یک فرمانده خود( قاسم سلیمانی) قلمداد نمود، که این ادعا با سرعت خیلی خوب از سوی مبارزین “حماس” رد شد و این عملیات را خالصانه فلسطینی و در انتقام از توهین مسلسل به بیت المقدس و ریختاندن خون های بیگناهان فلسطینی عنوان کرد.

به همین گونه در قضیه افغانستان و در پیوند به دوستی بین دوکشور همسایه نیز از یک سو اگر مذاکرات رسمی میان وزرای خارجه هردو کشور آن هم در تهران جریان دارد، از سوی دیگر مقامات و رسانه های این کشور به دشنام طرازی و توطیه پردازی علیه حکومت کنونی افغانستان دست می یازند و به این گونه حقد و کینه توزی همیشگی خود را در مقابل افغانها و افغانستان به نمایش می گذارند.

چنانچه روزنامه “جمهوری اسلامی” که یکی از مهمترین روزنامه های دولتی آن کشور حتی مدافع و بیانگر نظریات رهبر انقلاب ایران پنداشته می شود، در آوانی که سرپرست وزارت خارجه افغانستان مشغول دیدار از آن کشور و ملاقات با مقامات دیپلوماتیک آن کشور است، به تاخت و تاز علیه افغانها و مقامات حکومت کنونی می پردازد.

این تضاد و دوگانگی در مواقف مقامات ایران، امر جدید و تصادفی هم نیست، سالهاست که می بینیم که اگر از یک سو تهران تلاش حفظ روابط خوبی با کابل را دارد از جانب دیگر حلقات مرموزی در آن کشور هم قصد تیره ساختن این روابط دو جانبه و خلل افگنی در آن را دنبال می کنند.

چنانچه ما چندی پیش نیز شاهد بودیم در حالی که که از یک سو نماینده گان رسمی دو کشور روی وضعیت مهاجران افغان در ایران صحبت و مذاکره می کنند و جانب افغانی خواهان مدارا در رابطه با اخراج بی پیشینه افغانها از آن کشور می شود، فردایش مقامات ایرانی هزاران تن از اتباع بی سرپناه افغانستان را که از گزند روزگار به آن کشور پناه برده اند، دستگیر نموده و آنها را با اجبار و اکراه رد مرز می کنند.

این دو رویی مقامات ایرانی و دوگانگی در مواقف آن کشور تنها در قبال افغانستان هم نیست، بلکه این کشور و مقامات رهبری آن همیشه و در هر موقعی که ضرورت دیده اند در قبال هر قضیه یی تغییر موضع داده اند و با سرعت عجیبي از موضع و موقف قبلی خود عقب نشینی می کنند.

به همین دلیل است و همین تغییر موضع ایران در قبال مسایل عالمی است که به اعتبار و حیثیت جهانی آن کشور ضربه زده است و در مورد مسایل همسایگان و به خصوص افغانستان هم همین مورد به مشاهده می رسد که چند نمونه آن در سطور بالا ذکر شد.

به گونه خلاصه باید گفت تا هنگامی که صداقت ایران در همه مسایل خارجی آن کشور و به خصوص در قبال افغانستان و از آن جمله در قبال مسایل مهاجرین دیده نشود، نمی توان بر آن اعتماد کرد و یا بر آن باور کرد. والسلام

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس