معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / دو همسایه باهم درگیر شده و نقش “ما” در میان آنها!

دو همسایه باهم درگیر شده و نقش “ما” در میان آنها!

در اواخر هفته گذشته دو همسایه همسرحد ما که بین همدیگر نیز مرز مشترکی دارند، بر فضای یک دیگر تاختند؛ به گونه ایکه در نخست ایران، مناطقی را در ایالت بلوچستان پاکستان مورد حمله هوایی قرار داد و یک روز پس از آن توپخانه ارتش پاکستان هم منطقه “سراوان” در ایالت سیستان و بلوچستان ایران را هدف آتش خود قرار داد و هردو کشور در اعلامیه های رسمی خود پناهگاه های مخالفین مسلح همدیگر را هدف این آتش باری هوایی و زمینی قلمداد کردند.

این در حالی است که روابط بین این دو کشور همسایه‌ ( ایران و پاکستان) طی سالیان متمادی حسنه و دوستانه بوده و این دوستی و صمیمیت به حدی بود که حتی طی سالیان ۱۹۸۰ میلادی که ایران با تحریم های مسلسل جهانی روبرو بود، این پاکستان بود که در سطح جهانی به حفظ منافع ایران تلاش می کرد و در ستیج های جهانی برای نیابت از ایران تلاش می ورزید.

با توجه به سابقه روابط دوستانه بین هردو کشور بین همدیگر و سابقه رابطه هردو کشور با افغانستان طبیعی است که خرابی روابط بین این دو و آن هم به شکلی که هردو کشور بر اهدافی در خاک یکدیگر یورش نظامی برده اند، چنان می نماید که این تنش ها و مخالفت ها شاید عواقب ناگواری هم به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر تنش های جدید بین دو کشوری را که برعلاوه سو سرحد های مشترک و طولانی با افغانستان، بین خود هم مرز مشترک دارند و طی دهه های چند اخیر همیشه و به گونه مستمر در قضایای افغانستان دخالت داشته و نظریات خود را به نحوی از انحا در رابطه به کشور جنگ زده ما مطرح بوده اند، نمی تواند بدون تأثیر بر وضعیت کشور ما و اوضاع نا بسامان منطقه شمرده شود.

از جانب دیگر این درگیر شدن ایران و پاکستان و دلایل هردو کشور برای حملات بر یکدیگر، نکته دیگری را نیز هویدا می سازد و آن این که کشور های منطقه هر کدام پناه دادن و تقویت مخالفین مسلح همدیگر را به حیث یک اصل انکار نا پذیر سیاست خارجی خویش پذیرفته اند و این پدیده از سالیان درازی در میان آنها رایج است.

ولی در عین حال این که طی سالیان متمادی و به خصوص طی دهه های متوالی که افغانستان در همجواری این دو کشور با چه بحران ها و چالش های دست و گریبان بود و این که در این مدت این هردو همسایه ما که امروز به جان همدیگر افتاده اند، چه نقشی را در قضایای مربوط به افغانستان بازی کردند و کدامین اهداف مشترک را در منطقه دنبال کرده اند، بحثی است طولانی و تفصیلات آن بیرون از موضوع بحث ما.

از سوی دیگر اوضاع پر تنش جهان اسلام در این روز ها، جنگ فلسطین و اسرائیل و فشاری که از طریق این جنگ بر امریکا و اسرائیل همه روزه وارد می شوند، سکوت مرگبار و شرم آور کشور های عربی و اسلامی در مورد قتل عام دسته جمعی فلسطینی ها و چندین مورد دیگر از این قبیل در جهان اسلام از جمله مسایلی اند که بر فرایند تنش میان این دو همسایه هم بدون تأثیر نیست.

بدون شک پاکستان و ایران با وجود نزدیکی با همدیگر، در سیاست گذاری های دهه های اخیر خود اختلافاتی نیز داشته اند، چنانچه ایران در طول این سالیان روابط خیلی نزدیک با هند دشمن تاریخی پاکستان داشته و در بسا موارد روابط با پاکستان را قربانی منافع نه چندان بزرگ خود در منطقه و جهان نیز ساخته است.

با این هم پاکستان در راستای خوش خدمتی به ایران در سال ۱۳۸۸ خورشیدی هویت عبدالمالک ریگی رهبر گروه “جندالله” را که رهبری یک گروه مقاومت مسلحانه اهل سنت علیه حکومت ایران را بدوش داشت، به استخبارات ایران فاش کرد و در نتیجه “ریگی” که با پاسپورت افغانی از دبی به “بشکیک” در حال سفر بود، طیاره حاملش در حال عبور از فضای ایران، مجبور به نشست در میدان هوایی ایران گردید و موصوف توسط مقامات استخباراتی گرفتار و بعداً اعدام شد.

به هر صورت آنچه موضوع بحث است این است که آیا روابط دفعتاً بحرانی شده ی تهران- اسلام آباد بین هم پر تنش باقی خواهد ماند یا دوباره به حالت عادی باز خواهد گشت؟ آن گونه که اکنون می نماید اسلام آباد، حمله هوایی ایران به مناطقی در ایالت بلوچستان آن کشور را که تهران آن را مرکز گروه ” جندالله” می خواند، خیلی جدی گرفته و جلسات پیهم ملکی و نظامی آن کشور در مورد بررسی این واقعه ادامه دارد، ولی تهران که پس از شکست امریکا در افغانستان و درگیر شدن آن در جنگ بین فلسطینی ها و اسرائیل، خار چشمی از امریکا نمی بیند، با غرور و بی نیازی ظاهری اقدامات اسلام آباد را به تماشا نشسته است.

با این همه جای  شکی نیست که درگیری نظامی بین دو کشور اسلامی و همسایه که هر چند حکام آنها نسبت به مصلحت های امت اسلامی به منافع شخصی و استعمارگران زیاد می اندیشند، به نفع دنیای اسلام نیست و ضرر بیشتر آن به اتباع دو کشور مسلمان می رسد، پس چه بهتر که کشور های منطقه و همسایه و از جمله افغانستان، در این میان مداخله نموده آب سردی بر خشم هردو جانب بریزند. به یقین که همین راهکار در شرایط کنونی به نفع جهان اسلام و امت اسلامی خواهد بود و بس. “والسلام”

ــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس