معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / جنرالان پاکستانی از چه دردی بیقرار اند؟

جنرالان پاکستانی از چه دردی بیقرار اند؟

اظهارات توهین آمیز اخیر جنرال عاصم منیر، فرمانده عمومی ارتش پاکستان خطاب به همه مردم افغانستان، که گفته است “ارزش جان یک شهروند پاکستانی مهم‌تر از تمام افغانستان است” یک بار دیگر اهداف سوء مقامات اسلام آباد را همراه با سطح آگاهی مقامات آن کشور از عرف و آداب دیپلوماتیک، به خوبی و روشنی واضح ساخت.

نیات شوم مقامات اسلام آباد در مورد کشور و مردم افغانستان از قبل هم هویدا بود و بار ها از زبان مقامات آن کشور چیز های در این مورد شنیده شده بود، حتی آقای کاکر نخست وزیر مؤقت آن کشور نیز چندین بار با الفاظ نا زیبا و توهین آمیز بر مردم و کشور افغانستان تاخته است و به این حساب اظهارات اخیر جنرال عاصم منیر را نیز نمی توان چیز جدیدی پنداشت، اما با این همه، چنین اظهارات یک مقام ارشد نظامی کشور همسایه در مورد مردم عام افغانستان، نمی تواند جز سرگشته گی و پریشان حالی مقامات ملکی و نظامی اسلام آباد را از یک سو و حقد و کینه بی پایان آنها در مقابل ملت مظلوم افغانستان را از سوی دیگر هویدا می سازد.

جنرال عاصم منیر ضمن اظهارات خود که روز چهارشنبه ۴ دلو، خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی پاکستان در اسلام‌آباد ایراد کرد، ضمن رد کردن بحث آشتی با هند رقیب دیرینه آن کشور، با لحن بی ادبانه و خارج از عرف دیپلوماتیک افزودکه: “وقتی موضوع امنیت تک تک پاکستانی‌ها در میان باشد، می‌توان همه افغانستان را محکوم و نفرین کرد.”

این گونه اظهارات جنرال منیر یک بار دیگر نیات شوم مقامات اسلام آباد و اخلاق حُسن همجواری آن ها را به خوبی روش ساخت، هر چند قبل از این نیز سردمداران اسلام آباد اعم از ملکی و نظامی و حتی رسانه های آن کشور حقد و کدورت خود در مورد افغانستان و مردم این سرزمین را پنهان نمی کردند و نمی کنند، اما شاید این بار نخست باشد که بلند رتبه ترین مقام ارتش آن کشور در محضر عام این چنین دُر افشانی می نماید و رسانه های آن کشور هم با طمطراق آن را نقل می کنند.

جنرال عاصم منیر، که قبلاً ریاست دستگاه اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی) را به عهده داشت، در برج نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی به حیث جانشین “جنرال قمر جاوید باجوا”، رئیس ستاد ارتش آن کشور تعیین گردید و به قول رسانه های غربی از متحدین “جنرال باجوا” محسوب می‌شود.

با توجه به انتخابات قریب الوقوع صدارتی و پارلمانی در آن کشور، بدون شک و شبهه جایگاه شخص جنرال عاصم منیر از یک سو و جایگاه مجموعی ارتش آن کشور از سوی دیگر، خدشه دار و متزلزل می نماید و می توان درک کرد که در چنین وضعیتی اظهارات تنش زای جنرال عاصم منیر از کجا سرچشمه می گیرد و چه اهدافی را دنبال می کند و با توجه به روابط پر تنش اسلام آباد با همه همسایگانش در این برهه حساس سیاسی و نظامی آن کشور، می توان گفت که توهین این جنرال به ملت افغانستان، جزئی از یک مانور سیاسی و نظامی اسلام آباد بود که قصد دارد به مردمان خود امیدواری کاذبی ببخشد که گویا خطری متوجه سالمیت آن کشور و حاکمیت ارتش مورال باخته آن نیست.

این اظهارات بلند ترین مقام نظامی اسلام اباد زمانی زیب تیتر رسانه ها را تشکیل می دهد ایران فقط چند روز قبل از این اظهارات، محلاتی را در ایالت بلوچستان آن کشور هدف قرار داد و یک پایگاه مخالفین خود در آن جا را که تحت اشراف اسلام آباد زیست داشتند، نشانه گرفت و می توان این اقدام ایران را ضربه بسیار بزرگی به کیان نظامی و استخباراتی اسلام آباد تلقی کرد.

از سوی دیگر تاریخ نشان داده که اسلام آباد در مقابل حریف سنتی خویش هند نیز همیشه از پرخاش لفظی کار گرفته و جز شیطنت و دسیسه پردازی در سرحد مشترک، کاری از آن کشور ساخته نیست.

با توجه به این همه در یک نگاه مختصر هم می توان درک کرد که دهن کجی جنرال عاصم منیر . توهین جاهلانه وی به همه اتباع افغانستان، جز یک تلاش مذبوحانه برای پنهان کردن ناکامی های اسلام آباد در عرصه سیاسی و نظامی معنای دیگری نمی تواند داشته باشد.

جنرال عاصم منیر ضمن دُرافشانی اخیر خود در مورد افغانستان و افغان ها، همچو سایر مقامات اسلام آباد ادعا نموده است که گویا پاکستان برای ۵۰ سال غذای پنج میلیون مهاجر افغان را فراهم کرده است، که این ادعای آقای جنرال نیز بیشتر به یک فکاهی کودکانه می ماند تا گفته های یک فرمانده ارتش!

اوراق تاریخ گواه اند که این افغان های پناهنده در پاکستان بودند که به حیث یک ” امتعه تجارتی” به نفع پاکستان از آن کار گرفته شده و حتی تا امروز هم عواید افغان ها در پاکستان، وسیله آبادانی شهر ها و شکم سیری اتباع پاکستان است، نه بر عکس آن!

با این همه، شاید هدف از این اظهارات استفزازی جنرال عاصم توجیه ناکامی های مسلسلی باشد که آن کشور در بُعد سیاسی و نظامی از مدتی است، متحمل می شود.

همین است که آقای “جنرال” در حالیکه عصبانیت از ناکامی های مسلسل و خجلت در برابر مردم، دامنگیرش است؛ هر گونه عرف و آداب دیپلوماتیک را هم زیر پا می نهد و به آدرس یک ملت و یک کشور دشنام طرازی می کند و بس!! ” پایان”

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس