معماری
خانه / ګهیځ نیوز / اقتصاد او ټولنه / برف باری های بهاری و زیان ها در کنار منفعت ها!

برف باری های بهاری و زیان ها در کنار منفعت ها!

طی دو هفته اخیر در حالیکه ده روز از آغاز برج حوت سال جاری خورشیدی گذشته است، برف باری های پیوسته پایتخت و برخی از ولایات سرد سیر کشور را سفید پوش کرده و در برخی مناطق کشور نه تنها راه های مواصلاتی بین ولایات و ولسوالی ها را مسدود ساخته بلکه باعث وارد شدن تلفات و خسارات به اهالی این مناطق و روستا های دور دست کشور نیز شده است.

با توجه به این که در دو ماه نخست فصل سرما و زمستان کشور ما آن گونه که توقع می رفت، شاهد بارش برف و باران نبود و اکثریت اهالی این مرز و بوم از تابستان خشک و بدون آب آینده در مناطق خود نگران بودند، سلسله بارنده گی های اخیر در ولایات مختلف، پدیده امیدوار کننده برای مردم افغانستان و به خصوص برای زارعین و زمینداران این مناطق نداشته می شود و از همین رو مردم ما با خوشی زاید الوصفی از این بارنده گی ها استقبال نیز کردند.

اما در ضمن این خوشی از بارنده گی برف و باران، به اساس گزارش رسانه ها این سلسله ریزش متأخر برف در برخی از نقاط کشور بر علاوه مسدود ساختن راه های مواصلاتی، تلفات جانی و فرو ریختن برخی خانه های مسکونی را نیز در پی داشت که همچو همیشه خبر نا خوشایندی پنداشته می شود و ضایع شدن جان های هموطنان ما در نتیجه حوادث طبیعی، از خوشی مردم برای باریدن برف و باران در اخیر فصل زمستان می کاهد.

آن گونه که سخنگوی اداره رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان، دو روز قبل ضمن یک پیام ویدیویی اظهار داشته است در ولایت های کندهار، هلمند، بادغیس، سرپل، بدخشان و جوزجان ۹ تن از هموطنان مظلوم ما در اثر این بارنده گی ها، جان باخته‌اند و دو تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

همچنان به گفته موصوف، کم از کم سه خانه مسکونی در این جریان تخریب شده و ده‌ها رأس مواشی نیز در این مناطق تلف شده اند.

از جانب دیگر اداره هواشناسی کشور میزان بارنده گی چند روز در نقاط مختلف افغانستان را ۱۵ الی ۵۰ ملی‌متر باران و ۲۰ الی ۸۰ سانتی‌متر برف سنجش نموده ‌است و در کنار آن گفته ‌شده است که سطح بارش برف و باران در سالنگ‌ و ولایت‌های نورستان، کنر، پنجشیر، لغمان و ننگرهار به ۱۰۰ الی ۱۲۰ سانتی‌‌متر و میزان باران ۶۰ الی ۸۰ ملی‌متر برسد و بر علاوه این همه بارش برف سبب توقف مؤقت پروازها به برخی میدان های هوایی کشور نیز شده است که به گونه طبیعی خبر های آسف بار و درد دهنده می تواند از خوشی هموطنان ما به دلیل ریزش برف و باران هرچند متأخر، اندکی بکاهد.

با این همه آنچه اندکی سرور و خوشی در رگ های خشکیده مردم مظلوم کشور می تواند بدمد، امید ها و آرزو های است که مردم ما به سلسله بارش برف باران در این سرزمین بسته  اند، چون دار و ندار بیش از نود فیصد از اتباع افغانستان بر کشت و زراعت استوار است و متأسفانه طی دهه های متمادی یا سلسله جنگ ها و ویرانی های تحمیلی و یا هم خشک سالی های متواتر و تغییرات اقلیمی، این فُرصت را از دست آنها ربوده تا برای رشد و انکشاف هرچه بیشتر زراعت یا هم جستن راه های بدیل برای عایدات خوش، بیاندیشند.

نگرانی از خطر سرمازدگی در باغات و مزارع یک نگرانی طبیعی است که ذهن و فکر مردم زمیندار و باغدار کشور را به دلیل سرمای بوجود آمده ناشی از برف باری های متواتر در مقدم بهار فرا گرفته و  تشویش دارند که مبادا سرمازدگی در آغاز فصل بهار، ضربه یی به محصولات زمینداری و باغداری آنها وارد نسازد. به همین دلیل است که با توجه به تغییر اقلیم در سطح منطقه و جهان و اثرات ناگوار آن بر کشت و زراعت و همجنان با نگاه به این که پیشه اکثریت مطلق مردم این سرزمین وابسته به همین کشاورزی و باغداری است، لازم است تا از یک سو برای رشد و مدرنیزه کردن سطح زراعت و کشاورزی در این جا سعی و تلاش اعظمی به خرج داده شود و از سوی دیگر راه های مؤثری باید جستجو گردد تا با وجود تغییرات جوی و اقلیمی مردم این سرزمین، همه دار و ندار و حاصل زحمات یک ساله خود را از دست ندهند.

طبیعی است که اگر راه حل های مؤثر و مثمر برای رفع مشکلات مردم زراعت پیشه کشور جستجو و در راستای عملی کردن آن گام های مؤثر و استوار برداشته نشود، فقر و ناچاری مثل همیش گریبانگیر مردم فقیر این سرزمین خواهد بود و این فقر و بیچاره گی مردم زمینه نا امنی و صد ها فساد دیگر را نیز در اینجا مساعد خواهد ساخت. والسلام

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس