معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / انتخابات پاکستان؛ آیا تغییری در سیاست اسلام آباد رونما میگردد؟

انتخابات پاکستان؛ آیا تغییری در سیاست اسلام آباد رونما میگردد؟

روز پنجشنبه هفته گذشته(۸ فبروری) سال میلادی انتخابات سراسری در کشور همسایه پاکستان برگزار شد که تا دم تحریر این سطور نتایج نهایی و رسمی آن اعلام نشده اما آن گونه که از قراین ابتدایی بر می آید کاندیدان مربوط به حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان ستاره اسبق بازی کرکت و صدراعظم پیشین آن کشور پیشتاز این معرکه اند ولی با آن هم شاید هیچ جناحی به تنهایی نتواند بر اریکه قدرت در اسلام آباد تکیه زند.

از جانب دیگر انتخابات اخیر پاکستان همراه با سلسله تنش ها و نا امنی ها هم بود که از یک سو تلفات جانی آن در جریان کمپاین های انتخاباتی کاندیدان و حتی در روز رأی گیری سرخط اخبار بود و از سوی هم قطع هرگونه ارتباطات تلیفونی و انترنتی در روز رأی گیری، از پدیده های بود که مردم آن کشور تا حال کمتر نظیر آن را دیده بودند.

آن گونه که رسانه های آن کشور گزارش می دهند تنش های سیاسی و سلسله واقعات امنیتی در آن دیار روز به روز افزایش یافته و به همین دلیل هم سراسیمگی مقامات ملکی و نظامی آن کشور را با گذشت هر روز بیشتر می سازد.

برگزاری این انتخابات در پاکستان شاید نسبت به سایر همسایه ها و کشور های منطقه به این دلیل هم برای افغانستان و مردم آن از اهمیت زیادی برخوردار باشد که از یک سو خط فرضی و استعماری دیورند سرحد طولانی مشترکی بین دو کشور ایجاد کرده و از سوی دیگر بسیاری از اقوام ساکن در دو سوی این خط پیوند های زیاد و نا گسستنی از خویشاوندی و قرابت با افغانهای ساکن در افغانستان دارند و تلاش های پیوسته مقامات اسلام آباد تا حال نتوانسته فاصله جدی بین خویشاوندان ساکن در دو سوی این خط فرضی ایجاد کند.

از سوی دیگر آن گونه که طی سالهای اخیر شاهد بوده ایم حکومت های ملکی و انتخابی در پاکستان هم به گونه پیوسته و مسلسل تحت فشار حلقات ارتشی آن کشور قرار گرفته اند که اگر زیاد دور نرویم در دهه گذشته میلادی شاهد بودیم که جنرال مشرف فرمانده ارتشی آن کشور حکومت ملکی به رهبری نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ آن کشور را سرنگون ساخته و زمام اختیار را به یک حکومت نظامی سپرد.

نه تنها این بلکه در سالیان اخیر یک بار دیگر حکومت ملکی آن کشور به رهبری عمران خان که در ابتدا گمان می رفت با حمایت ارتش به قدرت دست یافته است، با حربه های سیاسی کنار زده شد و تا اکنون با گذشت چندین سال از واژگون شدن اقتدار وی، عمران خان و حزبش مورد عتاب ارتش پاکستان قرار دارند.

به هر صورت تنش ها بین کابل و اسلام آباد در زمان حضور ملکی و نظامی امریکا و کشور عضو پیمان ناتو در این جا نیز وجود داشت و در دو دور اقتدار پیوسته حامد کرزی و محمد اشرف غنی با وجود در خواست های مکرر کابل و حتی بیش از بیست سفر حامد کرزی به اسلام آباد، این تنش ها کاهش نیافت و اسلام آباد با راه اندازی بازی دوگونه به اصطلاح ما افغان ها ” هم بر میخ می کوبید و هم بر نعل”.

اما پس از سقوط جمهوریت در افغانستان و رویکار آمدن امارت در این جا، در حالیکه توقع می رفت تنش ها بین دو کشور همسایه کاهش یابد، نه تنها چنین نشد بلکه این بار اسلام آباد بصورت پیوسته کابل را متهم به تقویت مخالفین مسلح خود می کند.

چنانچه در آخرین مصاحبه مطبوعاتی انوارالحق کاکر نخست وزیر مؤقت پاکستان با یک رسانه افغانی، موصوف با تغییر لهجه شکایت خود در مورد موجودیت مخالفین مسلح آن کشور در خاک افغانستان را تکرار کرد اما از متهم کردن حکومت کنونی افغانستان در مورد حمایت از آنها، به شکل زیرکانه اباء ورزید.

به هر صورت آنچه در قبال انتخابات اخیر پارلمانی و نخست وزیری پاکستان برای ما مهم است این است که با چشم پوشی از این که کدامین حزب یا کدامین سیاستمدار در آن کشور زمام اختیار را در دست می گیرد بدانیم که روش و سیاست حکومت آینده آن در قبال افغانستان چگونه خواهد بود؟

طی سالیان اخیر با وضاحت مشاهده شده است که هر حکومت ملکی در آن کشور که چه از طریق رأی مردم یا هم از طریق دیگری زمام اقتدار را در دست گرفته، در سیاست گذاری های بزرگ و به خصوص در رابطه با روش تعامل خود با دو همسایه( هند و افغانستان) چشم براه اوامر حلقات ارتشی آن کشور بوده و در این راستا کمتر مستقلانه عمل کرده اند.

ولی با این همه مردم عام افغانستان انتخابات اخیر و تغییر قدرت در اسلام آباد را با دید خوشبینی می نگرند و امیدوارند با رونما شدن تحول در آنجا، رابطه پُر تنش بین دو کشور نیز بهبود یافته و کشمکش ها بین دو کشور پایان یابند که اگر چنین شود و حکومت آینده آن کشور با درک حقایق زمینی و احترام گذاشتن به حق خود ارادیت ساکنین دو کشور عمل کند، بدون هر گونه شک و تردید به نفع هر دو ملت و هر دو کشور خواهد بود. “پایان

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

ـــــــــــــــــــــــ

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس