معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / از “بیروت” تا “کرمان”؛ حلقه های زنجیری که شاید با هم پیوند داشته باشند!!

از “بیروت” تا “کرمان”؛ حلقه های زنجیری که شاید با هم پیوند داشته باشند!!

 در اواخر هفته گذشته دو واقعه خونین در سطح منطقه رخ داد که اگر به عمق قضایا بنگریم و به آن دقت کنیم این اندیشه در ذهن خطور می کند که شاید بازی خطرناک دیگری در منطقه و چهار طرف ما در راه است که شاید اثرات آن بر ما هم بیافتد و بدون شک آن گونه که حوادث و وقایع هم اکنون می نماید افغانستان با همه تلاش و با وجود خود نگهداری شاید نتواند از اثرات این بازی خطرناک و چند بُعدی که اکنون در چهار طرف این کشور و کشور های دور و نزدیک منطقه جریان دارد، خود را به گونه کامل برهاند.

روز ۱۲ جدی سال جاری خورشیدی طیارات بدون سرنشین رژیم صهیونیست اسرائیل با هدف قرار دادن منطقه ی در ساحه جنوبی شهر بیروت، دفتر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را هدف قرار دادند که ضمن آن شیخ صالح العاروری معاون دفتر سیاسی این سازمان به همراه با چند تن دیگر از سران حماس و مجاهدین کتایب قسام جام شهادت نوشیدند.

هنوز خبر صاعقه آسای این حادثه و شهادت شیخ العاروری یکی از رهبران برجسته و یکی از حماسه سازان بر حق این مرز و بوم و ابعاد گسترده آن برای مردم قابل هضم نشده بود که شامگاهان روز چهارشنبه ۱۴ جدی واقعه افسوسناک دیگری در همجواری افغانستان رخ داد و در شهر کرمان ایران که برای تجلیل از سالروز کشته شدن یک جنرال نظامی آن کشور آماده می شد ضمن دو انفجار مدهش و تکان دهنده، در حدود صد تن یا چیزی بیشتر از آن کشته شدند که طبق اخبار منتشره از منابع ایرانی دوازده تن افغان بخت برگشته و از جمله هفت خانم افغان نیز در آن شامل اند.

انفجار در شهر کرمان ایران و آن هم در مراسم یاد بود از کشته شدن یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران آن کشور از این لحاظ هم خیلی عجیب و اندکی مایه تعجب می نمود که حکومت آن کشور معمولاً تدابیر جدی امنیتی برای چنین همایش های اتخاذ می کند و با توجه به نظام پولیسی ایران، رخنه در این گونه محافل و گردهمایی ها معمولاً کار سخت و طاقت فرسای به حساب می آید.

اما واقعه به شهادت رسانیدن شیخ العاروری نیز بذات خود سوالات و پرسش های را در بر دارد که باید به آن پاسخ گفته شود و پاسخ به این پرسش ها است که می تواند کیان سیاسی و نظامی “حماس” در مقابل رژیم اشغالگر تل ابیب و استکبار جهانی را برای آینده های دورتر حفظ کند و راه مبارزه مردم شهید پرور فلسطین را باز هم با فرزانگی های بیشتر روشن نگه دارد.

اگر از یک دیدگاه بنگریم واقعه شهادت “شیخ صالح العاروری” هر چند جدید و طاقت فرسا است اما با توجه به تاریخ مبارزات “حماس” و مردم غیور فلسطین این امر تازه یی هم پنداشته نمی شود، چون تاریخ مبارزات این جنبش از شیخ احمد یاسین بنیان گذار شهید این گروه گرفته تا کوچک ترین فرد آن مملو از شهادت ها و رشادت ها است و نمی توان آن را امر جدیدی پنداشت.

ولی از دیدگاه دیگر با توجه به جنگ جاری در سرزمین های اشغالی و عملیات” طوفان اقصی” که هم اکنون از کران تا به کران فلسطین اشغالی را فرا گرفته و قریب است پوزه اسرائیل را با همه حمایت جهانی اش به خاک مالیده شود، واقعه شهادت شیخ “العاروری” و چند تن از یارانش در ساحه جنوبی شهر بیروت پرسش ها و تبصره های را هم به دنبال دارد که شاید تا حال زود باشد اگر روی آن بحث کنیم.

از سوی دیگر برخی از تحلیلگران مسایل جهانی نقاط مشترکی بین دو واقعه ذکر شده در بیروت لبنان و کرمان ایران هم جستجو می کنند و با توجه به حمایت گسترده و همه جانبه امریکا از وحشی گری اسرائیل و مخالفت برخی کشور های اسلامی و از جمله ایران با این اقدامات امریکا از یک سو و تحلیل ها و گزارشات موجود در مورد حمایت پشت پرده امریکا از گروه داعش از سوی دیگر، می توان حدس زد که شاید دست های مشترکی در عقب به شهادت رسانیدن “العاروری” و انفجار دو بمب پیهم در مراسم بزرگداشت از سالروز کشته شدن ” قاسم سلیمانی” وجود داشته باشد.

با توجه به همین است که می توان حدس زد که شاید این دو واقعه دلخراش، مسایل جدی دیگری نیز به دنبال داشته باشد و در حالی که توقع می رود جنگ نابرابر اسرائیل و مردم بی دفاع فلسطین ابعاد جدیدی کسب کند، این امکان هم بعید نیست که قوت ها یا کشور های دیگری نیز وارد این معرکه شوند.

در چنین وضعیت ناهنجاری که هم اکنون در منطقه و جهان جریان دارد، این که نقش افغانستان در میان آن چه خواهد بود و یا این که سردمداران کنونی دولت افغانستان به چه نحوه ی از درگیر شدن در یک بازی خطرناک منطقه یی و جهانی جلوگیری خواهند کرد، به بحث طولانی و تحلیل عمیق و کارشناسانه نیاز دارد ولی آنچه فعلاً تقاضا می رود و مصلحت آن را ایجاب می کند، نگرش دقیق و عمیق به وقایع است تا به اساس آن پلان سنجی درخور مصلحت صورت گیرد. والسلام

ـــــــــــــــــــــــ

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس