معماری
خانه / کتابخانه / تحلیل او تبصره / آیا انفجارها در اماکن عامه زنگ خطری برای امنیت کنونی پنداشته می شود؟

آیا انفجارها در اماکن عامه زنگ خطری برای امنیت کنونی پنداشته می شود؟

 

در خلال هفته یی که گذشت از یک سو کابل و افغانستان مجموعاً میزبان مولانا فضل الرحمن یک تن از شخصیت های سیاسی و روحانی پاکستان بود، از سوی دیگر شهر های کابل و مزار شریف شاهد چند انفجار پیهم ولی نه چندان مخرب بود که هر چند تلفات و خسارات زیادی در پی نداشت اما به هر حال پس از گذشت مدت بیشتر از دو سال آرامش نسبی در پایتخت کابل و سایر شهر های بزرگ کشور، این سلسله انفجارها و حملات تروریستی، می تواند نگرانی های را بین شهروندان کشور خلق نماید.

نکته مشترک بین این سلسله انفجارها و حملات تروریستی هم همانا هدف قرار دادن نقاطی در غرب شهر کابل و بالاخص “دشت برچی” به حیث مسکن کنونی مردم اهل تشیع کشور شمرده می شود که اگر ژرف بنگریم و دقت بیشتر در تحلیل و ارزیابی وقایع به کار بریم، بسوی نکات مشترکی اشاره دارد که در ذات خود زنگ خطری نیز شمرده شده می تواند.

طی مدت کم و بیش دو نیم سال گذشته که نیروهای امریکایی و سایر کشور های خارجی، خاک کشور ما را ترک کرده اند، آنچه نزد شهروندان پایتخت و اکثر شهر های بزرگ کشور آن را به خوشی استقبال نموده اند همانا امنیتی است که در این شهر ها برقرار شده است و شهروندان کشور پس از سالیان متمادی توانسته اند بدون داشتن دغدغه از نا امنی ها به کار و روزگار خود مصروف گردند. چنانچه در این مدت شهروندان کشور پس از حملات خونباری که طی سالیان متمادی حضور نظامی و ملکی امریکا و متحدینش در این جا تجربه کردند، نفسی به آرام کشیدند.

افزایش این سلسله انفجارها، نه تنها باعث ایجاد فضای رُعب و وحشت بین افراد این ملت می گردد بلکه امید های فراوانی را هم که مردم این سرزمین به امنیت و آرامی ضمن عدم حضور بیگانگان در این خاک بسته بودند، به یأس و نا امیدی مبدل می سازد.

از سوی دیگر مشاهده می شود که سسلسله درگیری ها و حملات خونین بالای نیروهای امنیتی در کشور همسایه ما پاکستان نیز افزایش روز افزونی برای خود کسب کرده و در حالیکه موعد برگزاری انتخابات پارلمانی در آن کشور نیز روز به روز نزدیک تر می شود، شهر های بزرگ آن کشور و به خصوص شهرهای مربوط به ایالت خیبر پشتونخواه، همه روزه شاهد درگیری های مسلحانه و انفجارهای پیهم می باشد که تلفات و خسارات هنگفتی هم با خود می داشته باشد.

در همین گیر و دار مولانا فضل الرحمن یک تن از چهره های مطرح روحانی و سیاسی آن کشور که از سالیان متمادی در قضایای افغانستان هم دخالت های دارد، از نزدیک به یک هفته است که افغانستان سفر کرده و به قول رسانه های پاکستانی هدف از این سفر هم صحبت با مقامات افغانستان و بحث روی کاهش تنش های امنیتی و نظامی در آن کشور در آستانه برگزاری انتخابات سراسری در آن کشور است.

بدون هر گونه شک و تردید اوضاع و احوال این دو کشور همسایه که بر علاوه سرحد طولانی و مشترک، مشترکات زیاد دیگری نیز با همدیگر دارند، نمی تواند بدون اثر بر یکدیگر تلقی شود و از هیمن جا است که بسیاری از تحلیلگران و سیاست مداران غربی در بسا موارد سرنوشت این دو کشور را متأثر از همدیگر می پندارند.

شاید از همین رو هم باشد که گسترش سلسله نا امنی ها در آن سوی خط فرضی دیورند که حالا زمامداران اسلام آباد آن را جزو قلمرو حاکمیت خود می پندارند، بر این سوی این خط فرضی و ساخته دست استعمارگران انگلیسی نیز تأثیر می گذارد و از همین رو داد و فغان سیاستمداران و حکام آن کشور همیشه بالا است و در یک اقدام عجولانه و ضد بشری مهاجرین بیچاره افغان مقیم آن کشور را در آستانه زمستان سرد از آن کشور بیرون کردند.

حالا این که هدف از سفر مولانا فضل الرحمن به کابل، به راستی هم یافتن راه حل برای تنش های نظامی و سیاسی اسلام آباد در کابل و کندهار بود یا صرف یک مانور نمایشی برای کسب رأی در انتخابات قریب الوقوع آن کشور، بحثی جدا از این سطور است، اما نباید فراموش کرد که مانور های سیاسی و نظامی در اسلام آباد، بر کابل هم بی تأثیر نیست.

چنانچه شواهد و نشانه های از این امر که گروه داعش و بخشی آن که برای افغانستان فعالیت دارد، در خاک پاکستان مستقر است و از حمایت مستقیم نظامیان آن کشور مستفید، موجود است و این موضوع تا حال چند بار مطرح شده است.

تجربه طولانی چندین دهه مسلسل باید به تیم حاکم کشور ما این را آموختانده باشد که همسایگان شرور ما هیچ گاهی از پلان های خصمانه خود باز نمی آیند و رفاه و آرامش مردم جنگ زده این سرزمین، همچو خار زهر آلود در چشم ایشان می خلد.

با توجه به همین است که می گوییم حکومت فعلی افغانستان باید به گونه جدی مراقب چهار طرف خود بوده و اجازه ندهد که دسایس شوم همسایگان در جنوب و غرب کشور ما، آرامش و آسایش مردم ما را مورد تاخت و تاز قرار دهند.“پایان”

ـــــــــــــــــــــــ

 

برای اخبار و تبصره های بیشتر به کانال خبری تلگرام، ویب سایت و صفحه فیسبوک ما بپیوندید

 

Telegram:

https://t.me/+Vy9GsPl90MY3NjVl

Web:

https://www.gaheez.af/

FB page:

https://www.facebook.com/Gaheez-News-گهیځ-نیوز-۱۰۵۷۷۲۲۹۹۲۸۴۹۰۳/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس