معماری
خانه / اعلامیه / اعلامیه گهیځ در باره وفات محمد یوسف کهزاد

اعلامیه گهیځ در باره وفات محمد یوسف کهزاد

با تأسف عمیق اطلاع یافتیم که محمد یوسف کهزاد یوسف کهزاد، هنرمند سرشناس افغانستان در دیار غربت جان به جان آفرین تسلیم کرد. انا لله و انا الیه راجعون
استاد محمد یوسف کهزاد، نقاش، شاعر، نمایشنامه‌نویس و هنرپیشه معروف تیاتر افغانستان بود که در سن ۸۴ سالگی به اثر بیماری عاید حالش درگذشت.
استاد یوسف کهزاد، در سال ۱۹۳۵ میلادى متولد و مکتب را در لیسه عالى نجات در کابل به پایان رساند. هنوز متعلم مکتب بود که به سرودن شعر پرداخت و در همان زمان در یک مسابقه ادبى که از طرف ریاست مستقل مطبوعات آن وقت براه انداخته شده بود، با پیشکش یک غزل بهاریه، برندۀ جایزه اول شد.
مرحوم محمد یوسف کهزاد، بعد از پایان مکتب، کارهاى تیاترى خود را به صفت نویسنده و هنرپیشه در “شهری نندارى” شروع کرد. سپس براى تحصیلات عالى در رشته نقاشى عازم ایتالیا شد.
در همان سال‌ها، او آثار خود را در کشورهاى ایتالیا، آلمان، دانمارک و سوئد به نمایش گذاشت و همچنین در یکى از مسابقات بین‌المللى نقاشى که در ایتالیا برگزار شده بود، حایز مقام اول و مدال طلا شد.
استاد یوسف کهزاد در سال ۱۹۶۶ میلادى به حیث مسؤول هنر در ریاست ثقافت و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ اجرای وظیفه می‌کرد و در همان وقت، نگارستان غلام محمد میمنه‌گى را که شامل دوره‌های آموزشی نقاشى، مجسمه‌سازى، خطاطى و مینیاتورى بود تأسیس کرد.
این هنرمند نقاش، بارها آثار هنرى خود را در داخل و خارج افغانستان به نمایش گذاشت و آخرین وظیفۀ دولتى ایشان در افغانستان، ریاست فرهنگ در وزارت اطلاعات فرهنگ افغانستان بود.
“جلوه‌هاى زیبا در هنر”، “گزیده اشعار”، “خدا زن را آفرید” و “مرواریدهاى سیاه” از جمله آثار مرحوم محمد یوسف کهزاد به شمار می روند.آقای کهزاد، در سال‌های اخیر همراه با خانواده اش در کالیفرنیای امریکا زندگی می‌کرد.
انجمن نویسندگان و ژورنالستان گهیځ مراتب عمیق اندوه و تأثر خود را نسبت وفات این شخصیت هنر مند کشور ابراز داشته در حالیکه مرگ مرحوم کهزاد را به خانواده، نزدیکان و به همه اهل هنر این کشور تسلیت عرض می دارد، وفات موصوف را نه تنها یک ضایعه عظیم بلکه یک خلای تاریخی در خانواده هنر و ادب افغانستان می پندارد.
روحش شاد و یادش مستدام باد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس